woensdag 26 april 2017

Spring Flower oorbellen

Spring Flower oorbellen

Hebben jullie het al gemerkt? Het seizoen is aan het veranderen! De dagen worden weer langer, de vogels komen weer terug en hoewel er hier vorige week nog sneeuw lag, hing er een typische frisse sfeer ... lente!
Deze Spring Flower oorbellen kwamen vrij toevallig tot stand. Een groot deel van de kralen bieden we al aan sinds vorig najaar, maar ik had een paar nieuwe kleurtjes. Op tafel lag ook een 12 mm zettinkje. Deze bloemkralen zijn allemaal plat aan de achterkant, en ik merkte dus dat dat platte stuk precies een kleine 12 mm groot is! Zodoende heb ik ze gebruikt in deze antiek koperkleurige oorhangertjes, alsof het eigenlijk geen kralen maar cabochons waren.


Wat heb je nodig voor 1 paar oorbellen
  • 1 paar Koperkleurige oorhaakjes met ronde zetting van 12 mm. Deze oorhaakjes bieden we ook aan in brons, zilver en goudkleur, dus samen met de bloemkralen zijn er heel veel mogelijkheden.
  • Bloemkralen 2 stuks. We hebben twee series bloemen die allebei gebruikt kunnen worden voor dit project.
  • Lijm ik heb hier standaard Hasulith voor gebruikt. 
Hoe ga je te werk?

 1. Plaats een dotje lijm in de zetting van het oorhaakje. Laat dit even een minuutje rusten, ik heb gemerkt dat het helpt bij de hechting van de lijm.


2. Ik doe nu ook een klein beetje lijm achter de kraal, en plaats deze in de zetting. Het boorgaatje van de kraal zal net boven het randje van de zetting komen. Ik heb het boorgaatje vertikaal geplaatst, want je zult de oorbel toch vooral aan de voorkant en zijkant zien tijdens het dragen.
Bij een heel klein aantal kralen zal het achterkantje toch net een fractie groter zijn dan de zetting. Een stukje fijn schuurpapier biedt dan uitkomst om ze passend te maken.
3. Laat het geheel een tijdje rusten om te drogen. Na ongeveer een uur heb ik ze getest; ik liet de oorbel vallen op de tafel, en de kraal bleef netjes zitten.
Als de kraal niet goed blijft zitten kun je nog twee dingen proberen om steviger te lijmen:
  • Maak het oppervlak schoon (vetvrij) met bijvoorbeeld Ammonia.
  • Schuur het oppervlak. De ruwe ondergrond zal voor extra hechting met de lijm zorgen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Nieuwe serie lampwork kralen

Deze week een mooie selectie nieuwe lampwork kralen in de shop! De video geeft een close up kijkje naar de nieuwe kralen en ideeen voor...