vrijdag 7 april 2017

De nikkeltest


Nikkelallergie: het is een probleem waar veel vrouwen tegen aan lopen bij het dragen van sieraden.
Nikkel is een metaal wat vaak gebruikt wordt bij het maken van metaal legeringen (alloys). En dan gaat het niet alleen om goedkope materialen; ook laag-gehalte goud wordt wel gemengd met nikkel.

Een allergische reactie treedt meestal op wanneer je voor langere tijd met nikkel in aanraking komt (en je er gevoelig voor bent natuurlijk). Het meeste muntgeld bijvoorbeeld bevat nikkel, maar we raken het niet lang genoeg aan om een reactie te krijgen.
Wanneer je echter bijvoorbeeld een oorhaakje gebruikt wat sporen van nikkel bevat, dan kan dat vervelende reacties opleveren. Je kunt een jeukerig gevoel krijgen, er kan exceem ontstaan, of je oorlellen zwellen. Kortom, dit is iets wat je gewoon niet wilt bij het dragen van sieraden!




Dit is waarom ik altijd heel terughoudend ben geweest met het inkopen van metalen onderdelen. Ik heb mijn leveranciers nooit blind geloofd op de belofte dat hun materialen nikkelvrij zijn.

Sinds kort ben ik mijn metalen zelf op nikkel gaan testen.
Bij een online allergie winkel heb ik een nikkeltest aangeschaft. Ik ontving een simpel wit flesje, met de stof Dymethyl Glymoxime. 1 drupje op het metaal, en dat dan uitwrijven voor ongeveer een minuut. Als het wattenstaafje roze kleurt, dan is er nikkel aangetoond.

De eerste keer dat ik het gebruikte gebeurde er weinig. Het wattenstaafje werd een beetje bruin. Was dit nikkel, of gewoon wat aanslag op het metaal? Ik ging op zoek naar sieraden waarvan ik vrijwel zeker wist dat ze nikkel zouden bevatten.

Dit is wat er gebeurde met dit armbandje. Ik deed een druppeltje tester op de achterkant, en de vloeistof verkleurde meteen. Dit was roze. Dit was nikkel!








Een tweede armbandje gaf nog spannender resultaten. De vloeistof werd spontaan fuchsia roze en verspreidde zich door het materiaal. Wrijven was niet meer nodig, de test was positief.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Nieuwe serie lampwork kralen

Deze week een mooie selectie nieuwe lampwork kralen in de shop! De video geeft een close up kijkje naar de nieuwe kralen en ideeen voor...