vrijdag 7 april 2017

Tutorial oorbellen Le Papillon Violet

Tutorial vlinder oorbellen


Deze week heb ik eindelijk meer zettingen van '''raw brass''' (onbewerkt messing) kunnen toevoegen aan de shop.

Je kunt eindeloos varieren met deze zettingen, het metaal heeft de antieke uitstraling waar ik zo dol op ben, en bovendien zijn ze gunstig geprijsd.

Als ik zettingen invoer probeer ik altijd een voorbeeld te tonen met een bijpassende steen. Al fotograverend ontstond het ontwerp voor deze oorbellen vanzelf.

Ik heb ze''' 'Le Papillon Violet' '''genoemd; de paarse vlinder.

Er is gebruik gemaakt van violet paarse glasstenen, lila parel cabochons en raw brass onderdelen.

Het zijn vrij grote oorbellen (circa 8 centimeter inclusief haakje), en ze bungelen lekker alle kanten op. De paarse steen geeft de nodige bling.

Hier een werkbeschrijving hoe deze oorbellen te maken.


Benodigdheden vlinder oorbellen




Wat heb je nodig?

1. 4 cabochons en 4 passende zettingen.
Ik heb hier gebruik gemaakt van twee verschillende formaten.
De violet glassteen en bijbehorende zetting zijn 20 mm groot.
De lila paarse parel cabochon is 18 mm, zo ook de zetting.

2. 2 oorbelhaakjes, deze zijn bronskleurig. Ze zijn wat donkerder dan de brass onderdelen, maar wat mij betreft geeft dat juist wat extra's aan het antieke kleurenpalet van de oorbellen.

3. 4 ringetjes om de zettingen en vlinder hangertjes met elkaar te verbinden. Ook deze ringetjes zijn van een wat donkerder metaal.
Dit zijn 6 mm ringetjes, een ideaal formaat om speling te maken tussen de componenten.

4. Twee raw brass vlinder hangertjes.

5. Lijm. Voor deze oorbellen heb ik Hasulith sieradenlijm gebruikt.

6. Platbektangetje om de onderdelen met elkaar te verbinden, en om de oogjes van de zetting te openen.


Open de zetting





Hoe ga je te werk?

1. Vouw bij elke zetting twee oogjes open. Kies de oogjes die loodrecht tegenover elkaar liggen, zodat je een connector maakt.
Let op: Plak de steen pas nadat je de oogjes geopend hebt. De oogjes laten zich moeilijk bewerken als de steen er al in ligt.


Lijm de cabochons






2. Verbind de zettingen, oorbelhaakjes en vlinder met elkaar.
Ik heb de grootste steen bovenin gebruikt, zo is het ontwerp mooi in balans met de kleine vlinder onderaan.




3. Plak nu de cabochons in de zetting.
Zoals je ziet, breng ik alleen lijm aan in het centrum van de zetting. Dit is belangrijk omdat je de steen zachtjes wilt aandrukken.
Als je de lijm over het hele oppervlak verdeelt, zal het naar buiten lopen als je eenmaal de steen aandrukt.

4. Laat het geheel nu rustig liggen. Een paar uur zou voldoende moeten zijn, maar voor de zekerheid zou ik aanraden 24 uur te wachten met dragen, zodat de lijm goed kan hechten met de stenen en zetting.

Et voila: een paar luxe oorbellen met supervrouwelijke uitstraling waar je gegarandeerd complimenten mee zult krijgen!


Paarse vlinder oorbellen tutorial

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Nieuwe serie lampwork kralen

Deze week een mooie selectie nieuwe lampwork kralen in de shop! De video geeft een close up kijkje naar de nieuwe kralen en ideeen voor...