vrijdag 7 april 2017

Kettingen met zettingen

Kettingen met zettingen tutorial


Regelmatig krijg ik van mensen de vraag: 'Hoe gebruik ik een zetting om een kettinghanger te maken met een camee?'
Hier twee voorbeelden van mijn kettingen die ik met veel plezier gemaakt heb. De ketting met de carneool oranje camee is een kado geweest voor een jarige vriendin, de zwarte heb ik lekker voor mezelf gehouden.

Centraal in beide ontwerpen staan een camee of cabochon van 40x30 mm, die gezet zijn in een brass zetting. De ontwerpen hebben drie strengen, die afgesloten worden met een luxe boxsluiting.

Wanneer je gebruikt maakt van dit soort zettingen, is het belangrijk om eerst je ontwerp vast te stellen. Dat wil zeggen; besluit van te voren welke oogjes van de zetting je gaat gebruiken om de strengen aan te bevestigen. Deze oogjes klap je open, en bevestig de strengen op een wijze die jou het beste bevalt. Ik heb zelf gebruik gemaakt van gecoat staaldraad, afgewerkt met een knijpkraaltje.
Pas daarna kun je de steen in de zetting lijmen - want eenmaal gelijmd zal het niet fraai zijn nog de oogjes van de zetting te verbuigen.

Als basis van de ontwerpen ga ik vaak uit van een mooie camee of cabochon. Allebei deze ontwerpen zijn een mix van nieuwe en vintage materialen.
Kies een camee of cabochon


Kies de materialen
Voor de camee ketting heb ik vervolgens gekozen voor een ontwerp met Tjsechische glaskralen, en twee vintage parel kettingen. Deze kettingen komen van de kringloop, daar koop je dit soort kettingen vaak voor een appel en een ei. Het mooie is dat je ook gebroken kettingen kunt gebruiken.



Het plakken van de camee of cabochon is eenvoudig: het belangrijkste wat je moet bedenken is dat je de lijm vooral in het midden van de steen aanbrengt. De steen leg je daarna in de zetting, en druk je zachtjes aan. Er mag geen lijm onder de camee vandaan komen.
De lijm hecht vrij snel - na een uur zou de steen vast moeten zitten, maar ik zou je met klem willen aanraden om de ketting pas na 24 uur te gaan dragen!



Voor de zwarte ketting heb ik ook gekozen voor veel Tsjechish facet glas - in goud, zwart en smaragdgroen. De kleuren zijn speciaal bij elkaar gezocht om de orientaalse uitraling van de cabochon te benadrukken. De roze schelpkraaltjes zorgen voor een zacht detail in het harde kleurenpalet.

Alle drie de strengen komen dan samen in deze grote boxsluitingen. Als je je haar kort of opgestoken draag, zorgen ze ervoor dat de ketting van achteren net zo luxe afgewerkt oogt als aan de voorkant.

Maar als je, net als ik, vaak je haar lang over de schouders hebt, dan is het net als het dragen van duur ondergoed; niemand ziet het, maar jij weet wat voor moois daar zit en dat straal je uit!
Oranje octagon boxsluiting
Jet AB boxsluiting




Et encore: een draagfoto, ik heb zelf model gestaan :-)
Vintage stijl kralenketting tutorial

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Nieuwe serie lampwork kralen

Deze week een mooie selectie nieuwe lampwork kralen in de shop! De video geeft een close up kijkje naar de nieuwe kralen en ideeen voor...